טיפול שורש בהיריון

במהלך תקופת ההיריון, מומלץ להימנע מטיפולים רפואיים שאינם קשורים להיריון, במידה ואינם דחופים. על הגדרתו של 'טיפול דחוף' ניתן להתווכח – האם בקטגוריית הטיפולים הדחופים נכללים רק אלו שדחייתם תחמיר את מצבה הבריאותי של המטופלת? האם כאב מתמשך ומטריד נחשב לסיבה מספקת לטיפול מיידי? ישנם מקרים ברורים, ולעומתם יש כאלו שהתשובה לגביהם אינה משמעית, וכל מקרה נדון לגופו. משום כך, ניסח משרד הבריאות מספר המלצות כלליות.

המלצות משרד הבריאות בנוגע לטיפולי שיניים בהיריון

עפ"י המלצות משרד הבריאות, ישנם מספר מקרים בהם רצוי לדחות את טיפולי השיניים עד ללידה – כאשר מדובר בהליך כירורגי, כמו ניתוחי חניכיים, וכאשר יש סיבוכים כמו סכרת או רעלת היריון. מלבד שני המקרים הללו, אין מניעה לבצע טיפולי שיניים בהריון, ובכלל זה טיפולי שורש.

מדוע, בהיעדר סיבוכים או סיבה אחרת, מומלץ לבצע את טיפול השורש במהלך ההיריון, ללא דיחוי?

ראשית, גם בשגרה, לא בריא לחשוף את הגוף לדלקות ולזיהומים עקב בעיה שאינה מטופלת. על אחת כמה וכמה בזמן היריון. ללא טיפול מוקדם, הדלקת שהחמירה, העששת שהגיעה אל מוך השן או הפגיעה שנעשתה בעקבות שבר בכותרת השן עשויים להחמיר אף יותר ולהצריך טיפול מורכב יותר בהמשך.

שנית, מאחר ובמהלך ההיריון יש להימנע ככל האפשר מלקיחת תרופות כמו משככי כאבים לעיתים קרובות, רצוי לבצע את טיפול השורש ולפתור את הבעיה, בטרם הכאבים יהפכו עזים וייאלצו את המטופלת ליטול משככי כאבים.

שלישית, נמצא קשר בין בעיות חמורות בחלל הפה ובין לידה מוקדמת, שאינה רצויה.

מהו פרק הזמן המתאים ביותר במהלך ההיריון לביצוע טיפולי שורש?

התקופה המתאימה ביותר לביצוע טיפולי שורש במהלך ההיריון הינה השליש השני והשלישי, כאשר במקרים דחופים, שאינם מאפשרים דיחוי, יש לבצע טיפול שורש גם במהלך השליש הראשון. בעת ביצוע טיפול בשליש השלישי, יש להימנע ככל האפשר משהייה ממושכת על הגב, בהמלצת משרד הבריאות.

מהן הדרכים האפשריות בזמן היריון להפחתת כאב הנלווה לטיפול?

טיפולי שורש נעשים בהרדמה מקומית, המותרת לנשים בהיריון, ולא בהרדמה מלאה. במרבית המקרים, די בהרדמה על מנת להפחית את תחושת הכאב באופן משמעותי. יחד עם זאת, מאחר ונשים בזמן היריון רגישות יותר לכאב, ייתכן ומטופלת כזו או אחרת תבקש ליטול משככי כאבים.

על אף שבמהלך היריון מומלץ להימנע ככל הניתן מנטילת תרופות, במידה והמטופלת בעלת סף כאב נמוך ורגישות יתרה לכאב, באפשרותה ליטול משככי כאבים לאחר התייעצות עם הרופא המלווה את ההיריון, בהתאם להוראות המיועדות לנשים בהריון ותוך הימנעות ממינון יתר.

מהן הדרכים האפשריות בזמן היריון להפחתת החרדה הנלווית לעיתים לטיפול שורש?

טיפול שורש הוא אחד מן הפרוצדורות הרפואיות שרבים חוששים מהן ולעיתים מנסים להימנע מהן, גם כאשר מצב השיניים מצריך טיפול. האמת היא, שאין כל סיבה לחשוש מטיפולי שורש, וזהו טיפול שגרתי, שהרופא המבצע אותו נוהג לעזות לעיתים קרובות ביותר. יחד עם זאת, במידה ויש חשש, קיימים אמצעים להפחתת תחושת המתח והלחץ.

נשים בהריון אמנם אינן יכולות לעשות שימוש בגז צחוק לשם הפחתת מתחים בעת הטיפול, אך הן בהחלט יכולות להיעזר בדמיון מודרך. צוות הרופאים במרפאת שיניים בהרצליה בינת השן, ישמח לסייע לך בהפחתת המתח באמצעות דמיון מודרך.

האם הצורך בצילום רנטגן לפני הטיפול מהווה בעיה לאישה בהיריון?

יש הסבורים כי צילום רנטגן מסוכן בעת ההיריון, אך בכל הנוגע לצילומי רנטגן של השיניים, סוג הצילום היחיד שמומלץ להימנע ממנו בתקופה זו הוא צילום ה- CT. צילומי רנטגן הנעשים לשם טיפולי שורש אינם מסוכנים לנשים בהיריון, והם נעשים באמצעות טכנולוגיה מתקדמת ומכשור משוכלל במיוחד. ובכל זאת, אם הינך בהיריון וחוששת מצילומי הרנטגן, את מוזמנת להתייעץ בנושא עם רופא השיניים שלך וכן עם הרופא המלווה את ההיריון, על מנת לקבל מידע מקיף בנושא.

מניסיוננו רב השנים, אנו מכירים את החששות העולים בקרב נשים הרות בנוגע לביצוע טיפולי שיניים, וביניהם טיפול שורש. את מוזמנת להתייעץ עמנו בכל חשש ושאלה, ואנו נשמח לעמוד לרשותך.