ניתוח חניכיים – כיצד להיערך לפני ואחרי הניתוח?

ניתוחי חניכיים הם טיפול מהותי אך נפוץ מאד. הוא מגיע בדרך כלל לאחר כמה ניסיונות לטיפול בדלקות החניכיים, שהולכות ויוצרות נזקים בחלל החניכיים. לעיתים קרובות הדלקת נמשכת לאורך זמן, בתחילה ללא סימנים מובהקים ויוצרת נזקים לטווח הארוך.

הבחירה לבצע ניתוח חניכיים נעשית לאחר טיפולים אחרים, למשל טיפול באנטיביוטיקה או טיפולי מנע שמבוצעים לאורך זמן. זהו ניתוח מהותי שצריך להיערך אליו לפני ואחרי.

כיצד נערכים לניתוח חניכיים?

היערכות לניתוח כוללת בדרך כלל סדרת בדיקות במרפאת השיניים. בין הבדיקות צילומי שיניים, סקירה של החניכיים ולקיחת דגימות. לרוב כאמור נובע הניתוח מהזנחה והרופא ינסה לפתור את הבעיה בדרכים אחרות לפני שיפנה אל הניתוח.

ההיערכות הזו כוללת בדרך כלל כמה חודשים של בדיקות וטיפולים באמצעים אחרים כמו תרופות אנטיביוטיות. לאחר שכל האפשרויות נבדקו, ינחה הרופא את המטופל מה עליו לעשות כדי להיערך לניתוח החניכיים. הבדיקות השגרתיות שמבוצעות בכל ניתוח הן צילום רנטגן של השיניים והלסת. לעיתים יבקש הרופא גם צילומי CT או צילום פנורמי.

לפני ניתוח חניכיים יקבע הרופא איזה סוג של ניתוח מתאים למטופל. קבוצת ניתוחי החניכיים כוללת ניתוח השתלת עצם, השתלת רקמות או צמצום כיסים. ניתוחים אלו נעשים תחת הרדמה מקומית על ידי רופא שיניים כירורג, בדרך כלל במרפאת השיניים.

לפני הניתוח יש להיערך עם מלווה שיוכל להיות עם המטופל בשעות שלאחר הניתוח, אך אין צורך בהכנות אחרות.

כיצד לנהוג לאחר הניתוח?

ההיערכות המהותית יותר היא לתקופה שלאחר הניתוח עצמו. במהלך הימים שלאחר הניתוח יסבול המטופל מכאבים קלים ואי נעימות. על מנת שתופעות הלוואי הללו יעברו ויהיה ניתן לחזור לשגרה, חשוב לשמור על כמה כללים.

במהלך הימים שלאחר הניתוח חשוב ליטול את האנטיביוטיקה, שעוזרת בהקלה על הכאבים וגם במניעת זיהומים לאחר הניתוח. חשוב ליטול את האנטיביוטיקה באופן קבוע, לפי הוראות הרופא.

בנוסף, חשוב להיערך עם משככי כאבים המתאימים למטופל, על פי המלצת הרופא. אדם שרגיש למשכך כאבים מסוים צריך להתייעץ עם הרופא המטפל וליטול סוג משככים אחר.

במהלך הימים לאחר הניתוח התזונה משתנה. חשוב להקפיד על אכילת מזון רך וקר ולהימנע ממזונות חמים וקשים. לאחר ביקורת אצל רופא השיניים המומחה לחניכיים כמה ימים לאחר ביצוע הניתוח, הוא ינחה את המטופל האם הוא יכול לחזור ולאכול מזון רגיש. כמו כן, בימים שלאחר הניתוח אסור לצחצח את האזור. גם במקרה זה יש להיוועץ עם הרופא המטפל לפני שחוזרים לשגרת צחצוח קבועה.

ניתוח חניכיים הוא אחד הניתוחים המהותיים בתחום שיקום השיניים והלסת. טיפול מנע שכולל צחצוח נכון של השיניים, ביקורת קבועה אצל רופא השיניים וטיפול מתאים ברגע שמזוהה דלקת בחניכיים, יצמצם את הצורך בניתוח ויאפשר לכם להימנע מתקופת התאוששות לאחר ניתוח שאינו פשוט.